Motocyklista

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač

Jízda v dešti

Jízdu v dešti lze objevitelsky charakterizovat slovy - klouže to.

Z toho vyplývá to, jak bychom se měli chovat - jemně s plynem, jemně (a dříve) na brzdy, nižší rychlosti, menší náklony, plynulejší jízda. Vůbec nejnebezpečnějším obdobím deště jsou jeho první kapky. Prach a olej na silnici se mísí s vodou a tato emulze ochotně a vydatně snižuje tření mezi pneumatikou a vozovkou. Proto je někdy lepší i zastavit, dát si šálek kávy a vyjet až po chvíli, když už bude vozovka spláchnutá.

Rozhodujícím prvkem za deště se stávají pneumatiky, hlavně tvar profilu a hloubka dezénu. Ta musí být dostatečná, aby dokázala odvést desítky litrů zpod běhounu za vteřinu. Motocykl se sice dostane do aquaplaningu o hodně později než automobil, ale když už se to stane, tak je opravdu veselo. Do míst, kde hrozí nebezpečí aquaplaningu, je tedy nutno vjíždět přiměřenou rychlostí. Můžeme jen doporučit, aby se nedodržoval obecně platný předpis minimální hloubky dezénu, ale aby se pneumatiky měnily dřív - asi ve 2 milimetrech jeho hloubky. Stejně tím většinou žádnou sadu pneumatik po dobu vlastnictví neušetříte.

Nepříjemná je také jízda v dešti po starší silnici, kde již vznikly koleje od projíždějících aut. Tady si lze vybrat, jestli pojedete v dolíku, kde hrozí smyk díky téměř souvislé vrstvičce vody, nebo jestli pojedete po vyvýšeném prostředku jízdního pruhu, kde hrozí smyk díky oleji odkapanému z projíždějících aut a rozmydlenému deštěm. Při jízdě ve vyjetých kolejích, a to za sucha i za mokra, se může stát, že se motocykl, zejména ten se širokými pneumatikami, při najetí na šikmou plochu chová nervózně. Není to známka zhoršených jízdních vlastností, ale zcela logický důsledek toho, že těžiště motocyklu působí v ose kola, ale styčný bod pneumatiky s vozovkou je někde po straně běhounu - vzniká dvojice sil, která se snaží motocykl naklonit. Není to nic nebezpečného, pokud o této vlastnosti víte a počítáte s ní.

Za deště jsou zvláště motocykly s velkým točivým momentem v nízkých otáčkách hůře ovladatelné, neboť síla na kole se kontroluje hůře, než u vysokootáčkových strojů. Lze to ale vylepšit zařazením vyššího převodového stupně.

Obzvláštní pozornost věnujte jízdě po "kočičích hlavách", po vodorovných dopravních značeních, kanálech, kolejích a v blízkosti čerpacích stanic. Na těchto místech se raději vyvarujte jakýchkoli prudkých manévrů.

Jedete-li v bouřce, je lépe zastavit na příhodném místě a odejít od motocyklu, než se centrum bouřky přežene. Proti blesku na rozdíl od auta neposkytuje motocykl pražádnou ochranu.

Konečně je za deště třeba věnovat zvýšenou pozornost ostatním účastníkům silničního provozu, protože motocykl je za zhoršené viditelnosti ještě snáze přehlédnutelný.

detail