Motocyklista

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač

Na motocyklu jsou pneumatiky důležité

 

Pro bezpečnou jízdu jsou kromě samotného jezdce a technického stavu motocyklu důležité také pneumatiky, jejichž dvě malé styčné plochy jsou jediným místem pro přenos veškerých sil mezi motocyklem a vozovkou. Při vývoji kvalitních motocyklových pneumatik má bezpečnost nejvyšší prioritu. Pneumatiky jsou nabízeny v širokém spektru, které odpovídá jejich použití - od pneumatik cestovních až po závodní, od těch pro malé motocykly až po největší stroje.

Značení pneumatik

U motocyklových pneumatik se můžete setkat s různým označením. Nejčastěji bývá metrické. První údaj udává šířku profilu pneumatiky. Číslice za lomítkem pak výšku profilu pneumatiky. Ta ale není v milimetrech, je to údaj, udávající v procentech poměr výšky a šířky profilu. Dalším údajem je zátěžový index. Ten udává maximální povolené zatížení pneumatiky a neměl by být překročen. Dále zde najdete údaj o konstrukci pneumatiky. Bývá zde uveden i detailní popis materiálů kostry a z kolika vrstev se pneumatika skládá. Je zde i jméno výrobce, datum výroby, kde byla vyrobena a také to, zda je potřeba duše, nebo je pneumatika bezdušová. Na několika místech ze strany můžete také najít písmena TWI (tread wear indicator - indikátor opotřebení běhounu), který ukazuje, kde jsou ve vzorku kontrolní značky. Písmeno F (Front) vždy označuje přední pneumatiku; písmeno R (Rear) se používá u zadní pneumatiky.

Skladování a nové pneumatiky

Celková životnost pneumatik závisí na tom, kde a jak se skladují. Neobuté se skladují nastojato (je potřeba je občas otočit), ty obuté na ráfcích se skladují naležato. Ideálním místem pro uložení je suchý, tmavý a dobře odvětrávaný prostor. Výrobci udávají, že nenamontované pneumatiky při dobrém skladování vydrží bez problémů zhruba čtyři až pět let.

Pokud na svůj stroj namontujete nové pneumatiky, pamatujte na to, že z výroby je na nich jemná vrstva, kterou z nich musíte nejprve dostat, protože jinak kloužou. Není to nic složitého, chce to jen prvních pár kilometrů jet s větší opatrností bez agresivního brzdění a přidávání plynu. Nikdy nepoužívejte nějaká rozpouštědla, nebo se nesnažte cokoliv obrousit. Zaděláte si jen na další potíže.

Hloubka dezénu a tlak v pneu

Legislativa hovoří o tom, že hloubka dezénu nesmí být pod 1,6 mm. Obecně se ale doporučuje u motocyklů nejít pod 2 mm. Kontrolovat je potřeba ale také nejrůznější praskliny, řezy v kostře nebo další chyby ve struktuře, které mohou být příčinou problémů nejen při jízdě. Velmi důležité je správné huštění pneumatik. Tlak v pneumatice významnou měrou působí na chování celého motocyklu. Příliš velký tlak znamená zmenšení kontaktní plochy, naopak podhuštěná pneumatika se bortí. Tlak ovlivňuje, jak pneumatika na silnici sedí i celkový pocit z chování motocyklu. Tlak vzduchu v pneumatikách se udává za studena, protože při jízdě se pneumatiky zahřívají a tlak v nich roste. Správné hodnoty tlaků najdete v návodu k motocyklu. Kontrolovat tlak v pneumatice je nutné před každou jízdou, a to pořádným měřákem. U motocyklových pneu díky jejich konstrukci nepoznáte špatné huštění jen na pohled. Odborníci radí především na pneumatikách nešetřit. Je lepší raději si něco odpustit a investovat do pořádných značkových a výrobcem motocyklu doporučených pneumatik. I to vám totiž může zachránit život.

RYCHLOSTNÍ INDEX

Rychlostní Index

max.rychlost (km/h )

Rychlostní Index

max.rychlost (km/h )

B

50

P

150

C

60

Q

160

D

65

R

170

E

70

S

180

F

80

T

190

G

90

U

200

J

100

H

210

K

110

V/VB

240

L

120

ZR (V) (VB)

přes 240

M

130

W

270

N

140

Y (W)

300 (přes 270)

 

ZÁTĚŽOVÝ INDEX (LOAD INDEX - LI)

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

LI

kg

0

45

10

60

20

80

30

106

40

140

50

190

60

250

70

335

80

450

1

46,2

11

61,5

21

82,5

31

109

41

145

51

195

61

257

71

345

81

462

2

47,5

12

63

22

85

32

112

42

150

52

200

62

265

72

355

82

475

3

48,7

13

65

23

87,5

33

115

43

155

53

206

63

272

73

365

83

487

4

50

14

67

24

90

34

118

44

160

54

212

64

280

74

375

84

500

5

51,5

15

69

25

92,5

35

121

45

165

55

218

65

290

75

387

85

515

6

53

16

71

26

95

36

125

46

170

56

224

66

300

76

400

86

530

7

54,5

17

73

27

97,5

37

128

47

175

57

230

67

307

77

412

87

545

8

56

18

75

28

100

38

132

48

180

58

236

68

315

78

425

88

560

9

58

19

77,5

29

103

39

136

49

185

59

243

69

325

79

437

89

580

 

Článek vznikl s přispěním informací z webu www.bezpecne-na-motorce.cz

Pro více tipů můžete nahlédnout také do naší příručky pro motorkáře s názvem Na motorce v praxi

detail