Motocyklista

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
23. 08. 2016

Nejtragičtější týden roku

01. 08. 2016

Nejtragičtější den i víkend

26. 07. 2016

Počítejte: jednadvacet, dvaadvacet…

25. 07. 2016

Dalších 12 mrtvých…

21. 07. 2016

Nohy na palubce jsou vražedné

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Motocyklista / Bezpečné řízení motocyklu

Bezpečné řízení motocyklu

Bezpečné řízení motocyklu

Jedním ze základů jízdy na motocyklu je přirozený, uvolněný posed. Dříve se určitý druh posedu přímo doporučoval, ale dnešní motocykly umožňují vlastně jenom jeden, a to ten nejpříjemnější, popř. nejúčelnější pro ten který model. Posed je dán polohou sedadla, stupaček a řídítek. Navíc bývají často některé prvky individuálně nastavitelné (např. řídítka). Páčky na řídítkách si seřiďte tak, abyste měli zápěstí v přímém prodloužení loktů, když dáte prsty na páčku, aby zápěstí nebylo ohnuté ani nahoru, ani dolů. Koleny objímáme nádrž, chodidly se opíráme uprostřed po celé délce stupačky, lokty jsou mírně od sebe.

Při seznamování se s motocyklem začněte vždy od „Návodu k obsluze“. Ten vás seznámí se základními ovládacími a seřizovacími prvky. Chcete-li dobře ovládat svůj motocykl, musíte si na něj zvyknout, protože každý motocykl je trochu jiný. Proto je také riskantní si motocykl půjčovat, protože za krátký čas jej do ruky nedostanete a v podstatě pak člověk "chce" více, než "může".

Sedíte-li poprvé na svém novém motocyklu, je dobré si jej v klidu "osahat". Podívejte se, jak jsou uspořádány kontrolky a jak vám padnou ovládací prvky. Některé modely mají seřiditelné základní polohy, např. vzdálenosti páček brzdy a spojky od řídítek. Přesvědčte se, kde je tlačítko houkačky. Také se ujistěte, kde je přepínání rezervy na palivovém kohoutu. Ušetří vám to nepříjemné zdržování - když vám dojde při jízdě benzin, po přepnutí na rezervu pak nemusíte vůbec zastavovat.

Rozjezdy a řazení se brzy stanou zautomatizovaným návykem. Napoprvé je třeba po zařazení jedničky (dolů, další rychlosti nahoru) pomalu uvolňovat stisknutou páčku spojky až do místa, kde spojka začíná zabírat a motocykl má tendenci dát se do pohybu. Pak trochu přidat plyn a dále opatrně pouštět páčku spojky a přidávat plyn. Nechcete, aby vám motor zhasl, ani aby vyl ve zbytečně vysokých otáčkách. O jezdecké vyspělosti svědčí, když při rozjezdu zapnete blikače až ve chvíli, kdy se chcete doopravdy rozjet, když je volno. Dáváte-li blikače dříve, když vás stále ještě předjíždějí auta, pouze řidiče těchto aut znejistíte.

Řazení nahoru je pak už jednoduché, naučte se jej provádět co nejrychleji, aby otáčky motoru při řazení zbytečně neklesaly. Moderní cestovní a sportovní motocykly jsou vysokootáčkové, což znamená, že jízda v nízkých otáčkách (2 000 - 3 000 1/min) motorům škodí více, než otáčky vysoké. Nebojte se tedy motory vytáčet v celém rozsahu otáčkoměru, samozřejmě jenom do červeného pole. Řazení dolů je obdobné, pouze pro vyrovnání otáček motoru a převodovky je třeba při zmáčknutí spojky přiměřeně "prásknout" plynem a dostat tak klikovou hřídel na vyšší otáčky, které na ní budou čekat po zařazení nižší rychlosti. Snažte se poslouchat zvuk motoru, abyste v normálním provozu byli schopni řadit pouze "podle ucha". Vyvarujte se řazení v zatáčkách. Řaďte ještě na rovině, správný převodový stupeň byste měli mít zařazen již před zatáčkou. Při stání na červenou je dobré mít zařazen neutrál (u moderních motocyklů je POUZE mezi 1. a 2. rychlostním stupněm) a mít ho zařazený již při dojezdu ke křižovatce. Když motocykl již stojí, neutrál se pak někdy může obtížně hledat. Neutrál se nejlépe zařadí z "jedničky" lehkým přizvednutím řadicí páky nahoru.

Někdy ale vyžaduje situace zastavit se zařazenou jedničkou a zmáčknutou spojkou. To když potřebujete rychle a ve spěchu akcelerovat, např. na křižovatce, když nevíte, kdo, nebo co, se za vámi rychle přibližuje.

V této souvislosti ještě jedna poznámka. Nikdy nezkoušejte odpálit z křižovatky prakticky již na oranžovou, když do kolmého směru nevidíte a nejste si jisti, zda tam nějaký frajírek právě teď nesešlapuje plyn až k podlaze, aby tu křižovatku ještě stihl projet...

Několik rad pro bezpečnou jízdu:

  1. Rozhlížet se před sebe, vyhledávat potenciální nebezpečí.
    Vaše oči neustále pendlují mezi horizontem a místem těsně před vámi. Kromě toho vaše oči sledují zpětná zrcátka (situaci za vámi) i situaci po stranách (periferní vidění).
  2. Identifikovat možná rizika (odbočující auta, křižovatky s vedlejší silnicí, koleje, stojící auta, osoby apod.)
  3. Určení, zda by se toto nebezpečí mohlo týkat i vás.
  4. Rozhodnutí, jak se vyvarovat riziku.
  5. Uskutečnit toto rozhodnutí.

Snažte se být viditelní - samozřejmostí je rozsvícený hlavní světlomet. Dávejte včas najevo své úmysly a vyžaduje-li to situace, je-li to nutné k odvrácení hrozícího nebezpečí, neváhejte být i slyšitelní. A také v případě, předjíždíte-li ve vyšší rychlosti. Buďte připraveni na cokoliv, když jiný účastník silničního provozu váhá, nebo se chystá udělat něco divného. Při jízdě se neustále rozhlížejte. Snažte se dostat do očí co nejvíce detailů. Nezůstávejte očima na jednom místě déle než asi 2 sekundy. Znovu si zopakujte pohyby očí: situace před vámi – horizont - situace za vámi. A zase periferní vidění.

Do zpětných zrcátek se určitě podívejte:

  • před zapnutím ukazatelů směru;
  • před vyjetím nebo před změnou směru;
  • před přejetím z pruhu do pruhu;
  • než začnete brzdit;
  • než zahájíte předjíždění.

Nestačí-li informace o provozu za námi zprostředkovaně přes zpětné zrcátko, je dobré se navíc krátce ohlédnout.

detail