Cyklista

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Cyklista / Bezpečné jízdní kolo / Péče o jízdní kolo

Péče o jízdní kolo

Než vyrazíme na kole

Jízdní kolo je stroj, a tak musíme vždy pamatovat na to, že stejně jako jakýkoliv jiný stroj, je nutné jej udržovat. Kontrola kola a základní údržba by měla sestávat z několika jednoduchých úkonů, kterým bychom se měli pravidelně věnovat. Složitější opravy, nebo opravy a seřizování, na které si sami netroufneme, bychom měli raději svěřit odbornému servisu. Pokud kupujeme kolo ve specializované prodejně, tak si můžeme všimnout, že zde najdeme i záruční a pozáruční servis. Zkušení cyklisté proto radí, že je dobré kupovat kolo poblíž našeho domova, abychom to pak neměli moc daleko do servisu. Pro preventivní prohlídky bychom měli zvolit nejlépe zimní období, případně období s horším počasím, kdy jsou v servisech například i akční ceny, ale hlavně v nich mají v tomto období méně práce, a tak nebudeme dlouho čekat a jízdní kolo budeme mít pak před sezonou připraveno k okamžitému vyjetí na cesty.

Čisté kolo na prvním místě

Základem jakékoliv údržby jízdního kola by mělo být jeho správné čištění. Špína a prach poškozují zejména pohyblivé části, jako je řetěz, ráfky, pastorky, přehazovačka a přesmykač. Nejlepší je vždy kolo umýt ručně. Pokud použijeme vysokotlakou myčku, riskujeme, že tlak vody vymyje ložiska, nebo je naopak ještě více zanese nečistotou. Důležitým prvkem naší údržby je ale také to, jak kolo skladujeme. Měli bychom je chránit před deštěm, sněhem a také před přímým sluncem. Vlhkost může způsobit korozi, sluneční záření zase může poškodit lak, pryžové díly apod. Nejvhodnějším způsobem skladování je jeho zavěšení se zpola nahuštěnými plášti. Důležitým úkonem je také správné mazání kola. Ne nadarmo se říká, že kdo maže, ten jede. Pozornost je potřeba věnovat všem pohyblivým dílům, zejména pak řetězu. K mazání bychom měli použít přípravky speciálně určené pro jízdní kola. Je potřeba dávat pozor, abychom nenanesli prostředky pro mazání na pláště kol, ráfky, brzdové špalíky, nebo kotouče brzd.

Kdy a jak kolo kontrolovat?

Jízdní kolo bychom měli pravidelně kontrolovat. Pokud jej používáme velmi často, případně v těžším terénu, tak bychom měli jeho kontrolu ještě více zintenzivnit, nad doporučované termíny. Pokud si pořídíme kolo zcela nové, tak jej musíme nejprve zajet. V průběhu této doby může dojít k povolení lanek a k „sedání“ výpletu kol, což vše bude potřebovat znovu seřídit. Po ujetí zhruba 100 km, nebo přibližně jednom měsíci ježdění s novým kolem bychom je pak měli nechat seřídit v odborném servisu při garanční prohlídce.

Před každou jízdou musíme kolo zkontrolovat. Použít můžeme zcela jednoduchý způsob. Zvedneme jej do výšky přibližně 10 cm a pustíme na zem. Pokud bychom zpozorovali uvolnění některého z dílů, nebo šroubů, je potřeba je připevnit a dotáhnout. Dále zkontrolujeme nahuštění pneumatik a také zjistíme případné poškození pláště. Při té příležitosti vyzkoušíme roztočením kola, zda nehází do stran, nejsou povolené dráty, praskliny v ráfku apod., zkontrolujeme brzdy, upnutí předního a zadního kola, řídítka a sedlo, kliky a pedály, případné poškození, nebo špatné napnutí řetězu a také celý rám kola, zda není jakýmkoliv způsobem poškozený, prasklý apod.

A jaké tedy budeme potřebovat pro údržbu jízdního kola nářadí? Specializované upínáky a seřizovací pomůcky asi necháme na odborný servis. Pro běžnou jízdu a případnou údržbu kola bychom ale měli mít základní nářadí. Do této sady patří stranový klíč 9 mm, 10 mm a 15 mm, a to nejlépe v tenčím provedení, imbusový klíč 3, 4, 5, 6 a 8 mm, šroubovák plochý a křížový, kombinované kleště, souprava na lepení duše, montážní páky a také pumpička. V prodejnách, které se specializují na prodej jízdních kol, najdeme nejrůznější sady nářadí, které by měly obsahovat to nejdůležitější, co budeme potřebovat. A samozřejmě nám zde odborníci většinou poradí, co je potřeba zakoupit. Ceny za nářadí se většinou pohybují v řádu několika stokorun, v případě luxusnějšího vybavení pak v tisícikorunách.

Nezapomínejte na povinnou výbavu jízdního kola

Na našich cestách se v poslední době pohybuje velké množství jízdních kol. Neměli bychom zapomínat na to, že podle platné legislativy musí mít i jízdní kolo povinnou výbavu. A netýká se to jen odrazek a osvětlení kola, ale také toho, jaké mají být použity brzdy, koncovky řídítek, jaké má být sedátko pro přepravu dítěte, nebo kde a jak má být na rámu umístěno výrobní číslo.

Povinná a doporučená výbava kola detailněji zde.

 

 

 

 

 

 

detail