Aktivity

oddělovač

Aktuality
Tiskové zprávy

oddělovač
02. 11. 2017

Řidičům začala povinnost přezout na zimní pneumatiky

31. 10. 2017

Dětské zádržné systémy

24. 10. 2017

Pasivní bezpečnost

17. 10. 2017

Přehled všech dopravních značek upravujících limity nejvyšších povolených rychlostí

09. 10. 2017

Spěchání se nevyplácí, protože rychlost může zabíjet

Sociální sítě

oddělovač
Úvodní stránka / Aktivity / Vidět a být viděn

Vidět a být viděn

 

V pondělí 2. listopadu 2015 odstartuje akce zaměřená na správné osvětlení automobilů „Vidět a být viděn“, kterou BESIP pořádá společně s Policií ČR, společností OSRAM s.r.o., profesní komorou STK a Svazem dovozců automobilů.

V období do 8. 11. 2015 budou mít všichni motoristé jedinečnou příležitost nechat si zcela zdarma zkontrolovat a seřídit světlomety svých vozů ve vybraných pobočkách STK. V rámci běžných technických kontrol pak řidičům seřídí světla i v autorizovaných servisech SDA.

Cílem akce je upozornit řidiče na rizika spojená s provozem vozidla, které nemá správně seřízené nebo funkční světlomety a nutnost pravidelné kontroly autožárovek a funkčnosti celého osvětlení motorových vozidel.

„Seřízení světlometu vyžaduje jistou míru odbornosti, zručnosti a adekvátní přístrojové vybavení, kterým běžný řidič nedisponuje. Výsledkem neodborného seřízení je potom stav, kdy omezujete ostatní řidiče tím, že je oslňujete anebo ohrožujete např. chodce tím, že je díky špatně seřízeným světlometům uvidíte až na poslední chvíli a nebudete schopni včas a bezpečně reagovat,“ upřesňuje Jiří Rejmon předseda Profesní komory STK.

„Velký vliv na kvalitu a množství vyzařovaného světla z čelních reflektorů má rovněž samotný světelný zdroj, tedy autožárovka. Kvalitní autožárovky směrují světelný kužel s dostatečnou intenzitou osvětlení tam, kam mají. Ty méně kvalitní mohou mít kužel nerovnoměrný, nepravidelný a směrují jej mnohdy jinam, než je potřeba,“ doplňuje Ing. Ellen Benešová ze společnosti OSRAM.

V týdnu „Vidět a být viděn“ budou mít všichni řidiči možnost kontroly a seřízení svých světlometů na vozidle ve vybraných stanicích technické kontroly po celé České republice, které disponují regloskopem (profesionální přístroj na správné seřízení světlometů automobilu). „Kontrola i seřízení světlometů budou probíhat zcela zdarma a je pouze na řidičích, aby se svým vozidlem přijeli,“ apeluje na řidiče Martin Farář z BESIPU.

Deset zásad správného svícení:

1) Bezpečná jízda začíná čistými skly auta, dále je třeba mít čisté světlomety a správné brýle pro řidiče s rovněž čistými skly.

2) Před jízdou vždy zkontrolujeme funkčnost světlometů, nejen čelních a směrových, ale koncových a brzdových. Tato kontrola by se měla stát jedním z pravidelných rituálů před jízdou.

3) Do světlometů kupujeme kvalitní a správné autožárovky a jejich výměnu provádíme vždy v páru, tzn., pokud nám přestane svítit jedna z žárovek, automaticky vyměníme žárovku i ve druhém světlometu.

4) Světlomety necháváme pravidelně, a to minimálně jednou za rok (nejlépe před zimní sezonou) odborně seřídit a zkontrolovat. Optimálně seřízené světlomety by měly maximum světla vrhat do vzdálenosti 40 m před automobilem. Čistě vymezený světelný kužel by pak měl soustřeďovat světlo 75 až 100 m před vozidlo, kde ho řidič nejvíce potřebuje pro zaznamenání překážek. Dosvit do vzdálenosti až 200 a více m je zcela optimální. Jen pokud budete mít správně seřízené světlomety, můžete včasně zaznamenat případné překážky na cestě, nebezpečí, nebo nestandardní dopravní situace. Správné osvětlení vám také umožní vidět dobře na dopravní značky, cyklisty i chodce a umožní vám včas a bezpečně reagovat.

5) Pokud máme světlomety vybaveny manuálním regulátorem výšky světlometů, tak ho použijeme před každou jízdou, při které nám náklad nadměrně zatíží záď vozu. Předejdeme tak nepříjemnému oslňování protijedoucích vozů nebo ostatních účastníků silničního provozu.

6) Vždy s sebou vozte náhradní pár vhodných autožárovek. Automobil jen s jedním funkčním světlem může ve tmě působit jako motocykl. (Toto pravidlo neplatí u vozidel s xenonovými výbojkami.)

7) Svítit za jízdy je povinné. Světlomety se však nerozsvěcí automaticky u všech vozů, proto je vždy před jízdou dobré překontrolovat, zda máte světla opravdu zapnutá. Většině vozů s automatickým denním svícením navíc svítí světla pouze vepředu, vzadu není vozidlo osvětlené. Vozidlo se tak ze zadního pohledu např. v hustém dešti stává doslova neviditelným!

8) Užívejte mlhová světla vždy, když je to nutné.  Tedy za mlhy, hustého deště nebo při silném sněžení. V případě, že tyto podmínky pominou, nezapomeňte je vypnout. Světlo z těchto světlometů je za normální viditelnosti příliš ostré a může způsobit nepříjemné oslnění. Nezneužívejte tato světla pro zajištění silnějšího světelného toku na povrchu vozovky. Místo nesprávného použití mlhových světel za dobré viditelnosti raději zpomalte.

9) Nejenom automobily mají povinnost svítit, cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít rovněž za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Varovné blikající koncové světlo lze spatřit až do vzdálenosti 1000 metrů. Řidič auta tak může cyklistu včas vidět a přizpůsobit rychlost jízdy dané situaci.

10) I chodci by měli být vidět a myslet na svou bezpečnost! Chodec v tmavém oblečení je pro řidiče viditelný až ze vzdálenosti, ve které, s ohledem na rychlost vozidla, již nemůže zareagovat včas, aby se vyhnul případné kolizi nebo střetu s tímto chodcem. Reflexní prvky, reflexní oblečení, vesty, reflexní pásky a odrazky jsou proto důležitým prvkem pro bezpečnost a mohou výrazně zvýšit viditelnost chodců a tím ochránit jejich zdraví či dokonce život.

 

detail